Eftermiddag blir kväll på fantastiska takbaren Wooloomooloo i HK

Med regnmoln som valde rätt sida stan och en magisk utsikt över i stort sett allt som Hong Kong har att erbjuda så var vårt besök på takterrassen på Wooloomooloo en given succé!

Takbar Wooloomooloo i Hong Kong

Efter att på förmiddagen ha avverkat vandringsleden Dragons Back i ungefär 99% luftfuktighet så var vi mer än värda något svalkande att dricka och få vila benen lite. Sagt och gjort, vid klockan 15 tog vi taxi till Wan Chai och byggnaden The Hennessy där takbaren Wooloomooloo ligger. Wooloomooloo är ett steakhouse som finns på flera platser i Hong Kong (och även i Singapore) men det är endast den i The Hennessy som har en takbar. Innan resan hade vi varit i kontakt med barmanagern Patrischa som bokade ett bord på terrassen åt oss.

Några av oss tog hissen direkt upp till takbaren 32a våningen och några tog vägen genom steakhouset som ligger på våningen under. Provade inte maten men det såg helt klart ut som ett ställe där man skulle kunna ha en väldigt trevlig middag. Med tanke på att det var måndag och att takbaren precis hade öppnat för dagen så var det inte helt förvånande att vi var först på plats. Vi fick sätta oss vi det bästa bordet på hela terrassen, i hörnet av den övre delen. Här fanns ett par platser där man fick lite av den sista solen, annars ligger hela terrassen i skugga på eftermiddagen. Riktigt skönt med tanke på temperaturen. Här uppe får man en helt makalös utsikt över i stort sett hela Hong Kong åt alla håll. Kikade rakt ned på Wan Chai och resten av Hong Kong Island bort mot bergen, såg bort till Kowloon och Ritz och hade det varit hästkapplöpning på Happy Valley hade vi sett vilken häst som vann.

Hela gänget på Wooloomooloo

Patricha bjöd oss på en runda med drinkar och på sista dagen kom äntligen resans första Aperol Spritz. Riktigt bra kvalité, svalkande och väldigt god! Tunga regnmoln drog förbi borta på horisonten vilket gav en extra mäktig bakgrund till stadens skyline, men ovanför oss var det som tur var blå himmel.

Äntligen Aperol!
Utsikt över Wan Chai

Vi fortsatte med att beställa in några rundor med bärs (Heineken, Asahi, Kronenbourg på tap, stora och svalkande) och satt dels och bara njöt vid vårt bord men var även runt på takterrassen och provade lite olika platser. På takbaren finns en blandning av högre barbord och barstolar utmed kansten, mer vanliga bord inne i mitten och loungesoffor längst in mot väggen och baren. Ur högtalarna spelas riktigt skön loungemusik som hjälper till att höja stämningen ännu mer. Efter ett tag så började det skymma, och frågan är om inte Wooloomooloo är bästa platsen av alla att se Hong Kongs skyline tändas upp. Riktigt mäktigt! När mörkret kom så tände de även upp en mysig belysning uppe på terrassen.

Wooloomooloo
Upplyst Happy Valley och tunga moln över bergen
Rooftopguiden och utsikten mot Kowloon
Schysst belysning och utsikt in mot bergen

Vid klockan 19 var det tyvärr dags för oss att dra vidare för att få lite mat. Var svårt att lämna den här takbaren, så skön och avslappnad stämning, känndes som man hade kunnat sitta och njuta hur länge som helst. När vi gick hade terrassen även fyllts på ordentlig med folk så det var i stort sett fullt.

Takbar i Hong Kong

Vår upplevelse på Wooloomooloo var som sagt helt fantastisk, en av de bästa takbarer vi någonsin besökt! Enda små minusen var att vi inte kunde beställa in kaffe (lite chock för en svensk) och att det inte fanns något WiFi uppe på terrasen (finns dock en våning ner).